вторник, 11 ноември 2008 г.

Две музикални истории от XVII век

Статията е копирана от "Вестник култура", бр. 2 (2163), 19 януари 2001 г.

Един творец, съвременник на Йохан Себастиан Бах, излиза от забрава в уникално издание на "Хенслер Класик". Компактдискът, който ни представя Арнолд Матиас Брункхорст (1670-1725), всъщност е включил всички творби на композитора, открити до този момент: Прелюд за орган, Коледна история, Соната за чембало и Великденска история. Тези четири произведения са открити в Берлинската държавна библиотека. Разбира се, издателите не са сигурни, че това е всичко, написано от композитора, но са напълно убедени, че досега музиката, която е подредена в компактдиска, е единственото свидетелство за творчеството на Брункхорст.

За първи път името на композитора се споменава в прочутата биография на Й.С.Бах от Филип Шпита. По-късно името му фигурира в още няколко изследвания като органист и конструктор на орган в Целе и Хановер. Изследователите на немския барок аргументират познанството между Брункхорст и Йохан Себастиан Бах. В периода 1700-1703, тоест между петнайстата и осемнайстата си година, Йохан Себастиан е отскачал често от Люнебург до Целе - очевидно за да слуша органовите изпълнения на Брункхорст. Ако съдим по неговия Прелюд за орган, последният действително е бил сред майсторите-инструменталисти на своето време. Прелюдът е своеобразен пример за импровизаторско изкуство и широка инструментална култура. Клавирните инструменти очевидно са били източник на вдъхновение за Брункхорст - ярко свидетелство за това е единствената чембалова соната, включена в изданието. Но най-интересни са двете вокално-инструментални композиции, които ни "разказват" историите на Рождеството и Възкресението Христово. Две творби, които сякаш определят зората на зингшпила - дотолкова тяхната същност е свързана с театралното представяне, въпреки скромния си обем (по около двайсетина минути). Независимо от известната наративност на характера им, именно инструменталните, речитативни, солови и хорови вокални епизоди представят в естествена и красиво течаща музикална реч началото и края на живота на Спасителя. Текстът е от непознат автор в съчетание с откъси от Библията (Лука и Марк). При Брункхорст библейският текст се прекъсва от текста на анонимния автор. Инструментариумът - струнни, обои, тромпети и чембало, а съставът включва още четирима солисти и хор. Музиката е всичко онова, което любителят на бароковата звучност може да си пожелае, записана в чудесно изпълнение, в което доминира светлият, бистрият звук. То е осъществено от солистите Андреа Хорнунг-Бьозен, Райнер Зайферт, Дитрих Вразе, Себастиан Матмюлер заедно с ансамбъл "Музика поетика"(Фрайбург) с ръководител Ханс Бергман - все имена, за които не може да се каже, че са звезди, но са великолепни музиканти, които мисионерски са се посветили на откриването и възстановяването на неизвестни творби от ранните епохи. Тази тяхна специфика се усеща много отчетливо в маниера на изпълнение, който завършва стилистичното единство по начин, способен да задоволи и най-взискателния вкус.

Екатерина Дочева

Няма коментари:

Публикуване на коментар